Naar content

“Het is geven en nemen, maar het komt altijd goed”

Janny van der Lubben, coördinator wijkeetclub
Auteur:
Cathalijne van Oort
Datum:
Fotografie:
Lima Fotografie
Leestijd:
4 minuten
Auteur:
Cathalijne van Oort
Datum:
Fotografie:
Lima Fotografie
Leestijd:
4 minuten
“Ontmoetingscentrum Van Noord is het levendige wijkcentrum van Gouda-Noord, waar bewonersinitiatieven en de vaste partners Café van Noord, de bibliotheek Gouda, Centrum voor Jeugd en Gezin en Sociaal Team Gouda samenkomen. Van techniekprojecten tot taalcafés: hier is voor iedereen iets te doen. Zo nemen de vrijwilligers van de wijkeetclub twee avonden per week de keuken van Café van Noord over. Janny van der Lubben (coördinator wijkeetclub), Manon Perdijk (teamleider Café van Noord) en Ginetta Blokzijl (sociaal beheerder ontmoetingscentrum) vertellen over die bijzondere samenwerking.”

Janny (wijkeetclub): “Onze eetclub begon zo’n vijftig jaar geleden als een wekelijkse avond voor alleenstaande moeders. Zo hadden ze een gezellig etentje met elkaar terwijl de kinderen speelden. De eetclub groeide uit tot een vast onderdeel bij De Klup, ook toen de kinderen eenmaal volwassen waren. Later vonden we een nieuw onderkomen bij voormalig wijkcentrum De Buurtstee – en toen dat verhuisde naar het nieuwe ontmoetingscentrum gingen we mee. Zo werden we de wijkeetclub van Van Noord.

De wijkeetclub is inmiddels zó populair dat we op maandag- én woensdagavond koken. Onze tachtig leden, vooral alleenstaande ouderen uit de wijk, kijken echt uit naar die wekelijkse maaltijd met hun tafelgenoten. Soms is het hun enige uitje! Het driegangenmenu wordt bedacht en vers bereid door steeds drie van onze 22 hobbykoks. Samen met een afwasser en vier gastvrouwen maken ze van elke eetclubavond een feestje.

De verhuizing naar Van Noord betekende dat wij – enthousiaste hobbyisten – de keuken zouden delen met professionele horeca. Dat was ongebruikelijk en ook best spannend, want ook wij zouden ons moeten houden aan de strenge hygiëneregels. Daartegenover staat dat we in een professionele keuken mogen werken, en dat we mee mochten denken over de inrichting.”

Manon (café): “Precies, en daarom hebben we nu zes kookplaten, meer dan wij voor het café nodig hebben. Op de eetclubavonden nemen de hobbykoks de keuken over; ikzelf help hooguit nog even met de mixer of het terugvinden van de ovenwanten, en kan daarna naar huis. Natuurlijk moeten we op dinsdag en donderdag weleens op zoek naar onze spullen, maar dat hoort er gewoon bij. Een café in een ontmoetingscentrum is tenslotte geen standaard horecabedrijf.

“Er is zoveel vraag naar de wijkeetclub dat er een wachtlijst is.”

Er is zoveel vraag naar de wijkeetclub dat er een wachtlijst is. Dat inspireerde mij om vanuit Café van Noord ook een avond te organiseren waar alleenstaanden gezellig kunnen dineren. Daarom kun je nu op vrijdagavond bij de Wereldkeuken aanschuiven aan een gemeenschappelijke tafel, of met je gezelschap een eigen tafeltje reserveren. De wereldmaaltijden kook ik zelf, geholpen door vaste medewerkers – vaak met een migratieachtergrond of in een participatietraject. Zo hebben we al een Syrische avond gehad, en hopelijk binnenkort een Ethiopische maaltijd. Overigens delen we de keuken niet alleen met de wijkeetclub. Ook andere vrijwilligersgroepen kunnen het café voor hun activiteiten gebruiken, zoals een iftar of vrijheidsmaaltijd.”

Ginetta (ontmoetingscentrum): “En dát is typisch Van Noord: buurtbewoners en vrijwilligersorganisaties delen ruimtes en helpen en versterken elkaar. Als er een leuk event is, overleg ik met Manon of we het café er ook bij kunnen betrekken, zoals voor het World Food & Film Festival of ‘Heel NL leest’ met de bibliotheek. We bekijken gewoon wat mogelijk is. Het komt altijd goed, want samenwerken is de kracht van Van Noord.”

Gerelateerde verhalen

“Technologie is waardevol als het aansluit op wat mensen nodig hebben”